Vad vi bråkar om

När vi bråkar så brukar det handla om något konkret, i början. Till exempel i morse. Jag ville sova. Han ville sova. Barnen ville inte sova.
Han: Jag har varit vaken sen kl. 5 (då lilltjejen vaknade).
Jag:  Jag har varit vaken sen kl. 5.45 (då han gav henne till mig för amning). Sen kunde inte jag somna om. Det kunde du.
Han: Men jag låter dig alltid få sovmorgon på helgerna.
Jag: Nej det gör du inte.

Man kan tycka att vi kunde hålla oss till att tjafsa om detta, men det är bara cirka 5% av bråket som handlar om sakfrågan. Istället börjar vi klaga på HUR den andre bråkar. Vilket tonfall, vilka ordval och vilka överdrifter den andre tar till. Och det är ju mycket svårare att sluta bråka då, när det inte längre handlar om nåt utan bara är trasselsuddar som inte går att trassla ut.

Hursomhelst.

Jag ligger kvar i sängen, han går för att göra frukost. Vår stora tjej sitter bredvid mig.
Hon: Jag tycker det är lite läskigt när ni pratar fort. (Hon använder ordet "fort" eftersom hon inte vet något annat ord för gräl, verkar det som)

Då går jag också upp.
Ute i köket står min irländare och steker tomater, bacon och ägg och värmer bönor i tomatsås och gör toast. (Det kallas irish breakfast, ska ingå några kryddiga flottiga korvar också för att vara komplett).
Jag älskar irish breakfast.

Så får jag en stor kram och allt känns plötsligt väldigt bra igen.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk vad härligt det är då det kan vända så ;-) Må väl.

2008-10-18 @ 22:03:27
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: AnnaKarin

Mysig avslutning :)

Jo, det där om att vara ensam (nästan) hemma -

varannan vecka är jag alldeles ensam (ja, förutom lilleplutt, men han stör ju inte direkt :) ) tisdag, onsdag och torsdag mellan kl 8.30-13.30. Då jobbar guben förmiddagsskift, de stora barnen är i skolan och de mindre är på 15-timmars dagis.

Det är jättebra! Ibland hinner jag allt jag tänkt, och ibland urartar allt i en enda kaffeorgie när alla som vet att jag oftast är hemma tittar förbi! Men det är ju trevligt, allt jag ska göra hinner jag ju en annan dag! Vi hörs............

2008-10-19 @ 00:15:12
Postat av: centurion

Hahahaha det där påminner mig om något :-D

2008-10-19 @ 19:52:19
Postat av: irlandsfrun

cent, jaså....? :-)

2008-10-19 @ 20:19:17
URL: http://levamedirlandare.blogg.se/
Postat av: siamusen

Låter bekant:-) Fast hâr bråkar vi mest om tonfall. Älskar såna frukostar förresten..skicka hit din karl så skickar jag min med franska baguetter och starkt kaffe som stannar kvar i koppen även om man vänder upp och ned pa den.

2008-10-23 @ 20:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0