telefonbeteende del 1

När jag ringer någon i min familj (t.ex min mamma eller min bror) tar samtalen aldrig mer än 5 minuter.
Vi avhandlar det som avhandlas skall. Sedan är det bra.
Jag brukar inte prata särskilt länge med mina vänner heller, i telefon.
Min irländare däremot. Han kan inte hålla ett telefonsamtal kort och koncist. Det finns bara inte i hans världsbild att man ringer, säger vad man vill, kommer överens om något eller utbyter den info man behöver, och sedan säger hejdå.

För en irländsk struktur på telefonsamtalet följer man följande modell:

1. Hej (behöver inte vara med den man söker, bara den som råkat svara i telefonen): ca 4-5 min
2. Antyd vem du egentligen vill prata med: 2 min
3. Kallprata med den personen du söker om ditt och datt: 10 min
4. Försök att leda in samtalet på det ärende du har (om du har något): 3 min
5. Anledningen till att du ringde just den här personen: 15 min
6. Bonus-ämne A: 5-10 min
7. Bonus-ämne B: 5-10 min
8. Bonus-ämne C: 5-10 min
9. Avrundning: 4 min
10. Förberedelse till hejdå: 2 min
11. Ev Bonus-ämne D: 5-10 min
12. Förberedelse till hejdå, en gång till: 2 min
13. Hejdå: 3-4 min

Total tid: mellan 60-90 min

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet :-D Men, olika kulturer-olika samtal...

2008-10-08 @ 07:44:43
URL: http://thedevilwears.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0